Hopp til hovedinnhold
Sang i eldreomsorgen logo.
Sang i klasserommet på HO-fag

Fra megakleint til mestring

Sang gir trygghet og fellesskap i møte med eldre

Ved Knarvik videregående skole brukes sang og musikk aktivt i undervisningen på helse- og oppvekstfag. - Sang og musikk kan bli viktige verktøy for elevene, både i praksis og i yrkesutøvelsen. Situasjoner som ellers kunne vært vanskelige, blir fort mer håndterbare for de som bruker sang og musikk riktig, sier lærer Kristine Moldskred.

– I møte med eldre kan det å være trygg på egen stemme gjøre en avgjørende forskjell, både for samspill, trivsel og trygghet, forteller lærer Kristine Moldskred ved Knarvik vgs.

Hun mener det er en naturlig del av opplæringen for elever som skal ut i arbeid innen helse og omsorg.

– Sangen er alltid tilgjengelig, og kan bli et viktig verktøy i hverdagen. Å nynne eller synge en kjent melodi kan roe ned en urolig eller fortvilet beboer med demens i stell eller andre en-til-en-situasjoner. Det samme kan skje om man setter på stemningsskapende musikk som beboeren liker. Når vi synger eller lytter til musikk, flyttes fokuset bort fra frustrasjonen og over på musikken. Dermed kan situasjoner som ellers kunne vært vanskelige, bli håndterbare, sier Moldskred.

danser med beboer

- Å nynne eller synge en kjent melodi kan roe ned en urolig eller fortvilet beboer i stell eller andre en-til-en-situasjoner, sier Moldskred.

Trygghet og relasjonsbygging

Sang har også positive effekter på både kropp, muskulatur, humør og mestringsfølelse. Kristine trekker fram hvordan sanger i marsjtakt kan hjelpe mennesker med Parkinsons til å finne rytme og kontroll, slik at de lettere kan gå til måltider eller stell.

– Dessuten kan musikken åpne dører der språket stenger. Mange eldre som har mistet evnen til å snakke, kan likevel synge tekster de husker fra før. Gjennom sang kan elevene kommunisere med mennesker de ellers ikke ville nådd fram til. Det gir mestringsfølelse for både ung og gammel – og bygger relasjoner, sier Moldskred.

Sangen kan også være en portal til minner, følelser og historier som kan danne grunnlag for gode samtaler. Og mange sanger bærer med seg humor og fortellinger som skaper glede og latter i møtet mellom elever og brukere.

– Derfor er det så viktig at elevene får trening i dette. Sang er en del av vår kulturarv, men også et faglig verktøy som kan gi trygghet i yrkesrollen. Når vi bruker sang i opplæringen, ser vi hvordan ungdommene vokser – både faglig, sosialt og personlig, sier Kristine Moldskred.

Moldskred har i mange år brukt sang som en aktiv del av undervisningen på helse- og oppvekstfag.

I klasserommet øver elevene på tradisjonelle sanger og ulike sangaktiviteter. Når de senere drar ut på institusjoner, får de lede sangstunder sammen med beboere. Moldskred understreker at dette er et viktig supplement til teoriundervisningen. – Elevene møter sine fremtidige brukergrupper i trygge rammer og får øve på å lede aktiviteter. Det gir mestringsfølelse og gjør dem bedre forberedt til praksis og arbeidsliv, sier hun.

sang- og klappelek i klasserommet

Mange elever opplever sang som uvant i starten. – De første gangene er det mye fnising og lite lyd. Som lærer må man bare stå i det, være trygg og vise at dette er viktig, forteller Moldskred.

Sang i undervisningen

Moldskred har i mange år brukt sang som en aktiv del av undervisningen på helse- og oppvekstfag.

I klasserommet øver elevene på tradisjonelle sanger og ulike sangaktiviteter. Når de senere drar ut på institusjoner, får de lede sangstunder sammen med beboere. Moldskred understreker at dette er et viktig supplement til teoriundervisningen. – Elevene møter sine fremtidige brukergrupper i trygge rammer og får øve på å lede aktiviteter. Det gir mestringsfølelse og gjør dem bedre forberedt til praksis og arbeidsliv, sier hun.

Uvant å synge i starten

Mange elever opplever sang som uvant i starten. – De første gangene er det mye fnising og lite lyd. Som lærer må man bare stå i det, være trygg og vise at dette er viktig, forteller Moldskred.

Etter litt tid merker hun en tydelig utvikling: – Elevene blir tryggere og begynner å etterspørre sangen selv. Ofte ender vi med å opptre både på skolen og på institusjoner.

trygghet i praksissituasjonen

– Første gang vi skulle synge var det «megakleint». Men etter hvert ble det både kjekt og meningsfullt, sier Cato Sperrevik.

Fra skepsis til mestring

Mange elever opplever sang som uvant i starten. – De første gangene er det mye fnising og lite lyd. Som lærer må man bare stå i det, være trygg og vise at dette er viktig, forteller Moldskred.

Etter litt tid merker hun en tydelig utvikling: – Elevene blir tryggere og begynner å etterspørre sangen selv. Ofte ender vi med å opptre både på skolen og på institusjoner.

Elevenes erfaringer

VG1-elevene Marcus Ulriksen og Cato Sperrevik forteller at sangoppleggene har gitt dem ny innsikt i hvordan musikk kan brukes i arbeid med eldre.

– Første gang vi skulle synge var det «megakleint». Men etter hvert ble det både kjekt og meningsfullt. Vi har sett hvor mye glede musikken kan skape, sier Cato.

Han beskriver hvordan sang kan vekke minner og følelser hos eldre. – Jeg opplevde at beboere begynte å nynne, noen felte tårer, og flere fortalte historier som musikken brakte frem. Det viser hvor sterkt sang kan virke, sier han.

Marcus legger til at sang kan være et verktøy i stressende situasjoner. – Jeg vil bli ambulansesjåfør, og jeg tror musikk kan bidra til å skape ro. Jeg har sett hvordan sang kan endre stemningen totalt, sier han.

Sang i omsorgen

- I møte med eldre, blir vi minnet på at sang ikke bare er en aktivitet – det er et omsorgsverktøy, sier Kristine Moldskred.

Sangen styrker faglig trygghet

Moldskred peker på at sang ikke bare skaper gode øyeblikk, men også styrker elevenes faglige trygghet. – Mange blir mer komfortable med å stå foran andre, og de tar med seg denne erfaringen videre inn i yrkesrollen, sier hun.

Hun mener også at sang er en viktig del av kulturarven som bør videreføres. – At mange elever ikke kjenner til klassiske sanger som «Vem kan segla forutan vind», viser at vi har en jobb å gjøre, sier hun.

En ressurs for framtidige helsefagarbeidere

Både læreren og elevene ved Knarvik vgs ser at sang og musikk er et nyttig pedagogisk verktøy i arbeid med eldre. Det gir samhold, fremmer helse og skaper rom for kommunikasjon og minner.

– Sang bidrar til trivsel, reduserer stress og styrker fellesskapet. Når vi ser hvordan dette fungerer i møte med eldre, blir vi minnet på at sang ikke bare er en aktivitet – det er et omsorgsverktøy, sier Kristine Moldskred.

Fordeler med sang i arbeid med eldre

  • Ro og trygghet i krevende situasjoner Å nynne eller synge en kjent sang kan hjelpe beboere med demens eller andre utfordringer til å finne ro i stellsituasjoner eller ved uro. Når fokus flyttes fra fortvilelse til musikken, blir situasjonen lettere å håndtere både for den eldre og for helsearbeideren.
  • Et alltid tilgjengelig verktøy Sang er gratis, krever ingen utstyr og kan brukes når som helst. Det gjør den til et praktisk og fleksibelt hjelpemiddel som alltid er tilgjengelig for eleven eller helsearbeideren.
  • Støtte til fysisk mestring Sang kan brukes aktivt for å støtte bevegelse. Marsjtakt i sanger kan hjelpe mennesker med Parkinsons eller andre motoriske vansker til å finne rytme og kontroll, for eksempel når de skal gå til matbordet eller til stell.
  • Kommunikasjon uten ord Mange eldre kan huske og synge tekster selv etter at talespråket er borte. Sang kan dermed åpne for kommunikasjon med mennesker som ellers har mistet muligheten til å uttrykke seg verbalt. Noen kan til og med finne tilbake deler av språket gjennom sang.
  • Tilgang til minner og livshistorier Sanger fungerer som en portal til minner. De kan vekke følelser, assosiasjoner og fortellinger som ellers er utilgjengelige. Dette gir verdifulle samtaler og skaper en sterk følelse av identitet og tilhørighet for den eldre.
  • Bygger relasjon og tillit Når elever og beboere synger sammen, skapes en felles opplevelse. Det styrker relasjonen og gjør det lettere å bygge trygghet og tillit mellom generasjonene.
  • Glede, humor og fellesskap Mange sanger har innslag av humor eller fortellinger som skaper latter, sangglede og gode øyeblikk. Dette gir både beboere og elever positive opplevelser og bidrar til å skape fellesskap på institusjonen.

Sang i eldreomsorgens tilbud til helse- og oppvekstfag

  • Synger i klassserommet

    Kristine lærer ungdommene sanger å bruke i praksissituasjonen

  • blå duk

    Fint å synge med objekter som en blå duk, den kan være hav eller vind eller noe annet

  • Bevegelse til sangene

    Bevegelse til sangene kan brukes til å trene motorikk i praksissituasjonen