
Ressurser for VGS
Spennende, praktiske undervisningsopplegg for helsearbeider- og aktivitørfag!
Lær om sang og musikk i pleie og omsorgsarbeid
Lærerike og praksisnære undervisningsopplegg - skreddersydd for kompetansemålene i helsearbeider- og aktivitørfagene.
Opplegget er delt inn i tre ulike undervisningsemner, og knyttes til kompetansemål i VG1, VG2 og VG3.
- Bli inspirert og få tips til musikk-, sang- og bevegelsesaktiviteter til bruk i læring og praksis
- Syng, dans, trim og beveg dere til sangstunder med profesjonelle allsangverter på TV-skjermen
- Få tilgang til over 260 innspilte enkeltsanger tilpasset eldreomsorgen
- Se korte undervisningsvideoer som beskriver hvorfor sang og musikk er et godt verktøy i pleie og miljøarbeid
- Lær om bruk av sang og musikk som verktøy for å gjøre overganger og stellsituasjoner enklere
- Lær om kartlegging av musikkpreferanser hos beboere og brukere
Tips for sang i klasserommet og opplæring i tre emner:

Tips for morsom sang i klasserommet
Få et bedre klassemiljø - Syng sammen!
For å kunne bruke sang og musikk i pleien, må elevene bli vant til å synge og bevege seg til musikk. Vi oppfordrer derfor til mest mulig sang i klasserommet, i trygge rammer!

Emne 1: Omsorgssang og individuelle musikktiltak
En enklere hverdag med sang og musikk som verktøy i en-til-en-situasjoner.
Hvordan kan sang og musikk brukes under vekking, stell, forflytning, og innsovning?
Kan sang og musikk brukes til å trøste, roe og skape trygghet? Hvordan kan vi finne frem til beboerens musikksmak og preferanser?

Emne 2: Sangstund, sangtrim og dansestund
Praktisk gjennomføring av sang- og musikkaktivitet.
Hvordan kan elever, lærlinger, helsefagarbeidere og aktivitører gjennomføre sang- og musikkaktiviteter med beboere og brukere?
Hvordan kan man bruke de innspilte sang og musikkressursene som hjelpemiddel?

Emne 3: Hvorfor musikk og sang i pleie og omsorg?
Hvorfor og på hvilke måter kan sang- og musikk som miljøtiltak fremme mestring, helse og trivsel?
Undervisningsopplegget gir elevene kunnskap om sangens og musikkens betydning i eldreomsorgen.
Satsing på sang i videregående opplæring
Ressursene for aktivitør- og helsearbeiderfag er del av Krafttak for sangs satsing på sang i videregående opplæring.
Målet er å gi elevene økt kunnskap om hvorfor det er viktig å bruke sang og musikk sammen med deres brukergrupper - enten det gjelder barnehage, skole eller eldreinstitusjon.
Læringsressurser for barne- og ungdomsarbeiderfaget
Lær mer om hvordan sang og musikk kan styrke fellesskap, sosial kompetanse, læring og språk!
- Ta i bruk aktivitetsressurser med innspilte sanger, regler og musikkleker
- Barnehage: Lær om hvorfor og hvordan sang kan brukes i bl.a. stell, rydde, påklednings- og overgangssituasjoner, samt under uteaktivitet og som stemningsskaper
- Skole: Lær om hvorfor og hvordan sang kan brukes til å bli kjent med hverandre og skape fellesskapsfølelse. Hvordan kan sang skape bedre overgangssituasjoner og aktive pauser i hverdagen?

Læringsressurser: Barnehage
Læringsside med oppgaver, inspirasjon og tips til bruk av sang og musikk i barnehage.

Læringsressurser: Skole
Læringsside med oppgaver, inspirasjon og tips til bruk av sang og musikk i barne- og ungdomsskole.
Årspris pr. skole:
Ordinær pris på årsavtale
En portal: kr 2900,-
To portaler: kr 5400,-
Tre portaler: kr 7000,-
En skoleavtale gir ubegrenset antall brukere - alle ansatte og elever kan opprette brukerkonto.
Kontakt: ingrid@sangieldreomsorgen.no | Tlf. 402 09 211
- Skoler med helsearbeider- og aktivitørfag kan bruke Sang i eldreomsorgens ressursportal
- Skoler med barne- og ungdomsarbeiderfag kan bruke ressursportalene til Syngende barnehage og Syngende skole
- Skoler med både helse- og oppvekstfag kan bruke alle de tre ressursportalene
Få tilgang til ressurser og læringsopplegg
Spørsmål?
Har du spørsmål om sang i eldreomsorgens opplæringstilbud for VGS? Ta kontakt med rådgiver Ingrid Kjerschow Lohne på telefon 40209211 eller mail ingrid@sangieldreomsorgen.no


